Riwayat Tarekat/Tariqah:
Tariqat atau Tariqah merupakan intipati pelajaran Ilmu Tasawwuf yang
mana dengannya seseorang itu dapat menyucikan dirinya dari segala
sifat-sifat yang keji dan menggantikannya dengan sifat-sifat Akhlaq yang
terpuji. Ia juga merupakan Batin bagi Syari’at yang mana dengannya
seseorang itu dapat memahami hakikat amalan-amalan Salih di dalam Agama
Islam.
Ilmu Tariqat juga merupakan suatu jalan yang khusus untuk menuju
Ma’rifat dan Haqiqat Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Ia termasuk dalam Ilmu
Mukasyafah dan merupakan Ilmu Batin, Ilmu Keruhanian dan Ilmu Mengenal
Diri. Ilmu Keruhanian ini adalah bersumber dari Hadhrat Allah Subhanahu
Wa Ta’ala yang diwahyukan kepada Hadhrat Jibrail ‘Alaihissalam dan
diwahyukan kepada sekelian Nabi dan Rasul khususnya Para Ulul ‘Azmi dan
yang paling khusus dan sempurna adalah kepada Hadhrat Baginda Nabi
Besar, Penghulu Sekelian Makhluk, Pemimpin dan Penutup Sekelian Nabi dan
Rasul, Baginda Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wa Alihi Wa
Ashabihi Wasallam. Kemudian ilmu ini dikurniakan secara khusus oleh Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam kepada dua orang
Sahabatnya yang unggul iaitu Hadhrat Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq dan
Hadhrat Sayyidina ‘Ali Ibni Abi Talib Radhiyallahu ‘Anhuma. Melalui
mereka berdualah berkembangnya sekelian Silsilah Tariqat yang muktabar
di atas muka bumi sehingga ke hari ini. Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
juga mengurniakan Ilmu Keruhanian yang khas kepada Hadhrat Salman
Al-Farisi Radhiyallahu ‘Anhu.
Di zaman Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam, seorang Tabi’in yang bernama Hadhrat Uwais Al-Qarani
Radhiyallahu ‘Anhu juga telah menerima limpahan Ilmu Keruhanian dari
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
meskipun dia berada dalam jarak yang jauh dan tidak pernah sampai ke
Makkah dan Madinah bertemu Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, sedangkan beliau hidup pada suatu zaman
yang sama dengan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam.
Pada tahun 657 Masihi Hadhrat Uwais Al-Qarani Radhiyallahu ‘Anhu Wa
Rahmatullah ‘Alaih telah membangunkan suatu jalan Tariqat yang mencapai
ketinggian yang terkenal dengan Nisbat Uwaisiyah yang mana seseorang itu
boleh menerima limpahan Keruhanian dari Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan sekelian Para Masyaikh
Akabirin meskipun pada jarak dan masa yang jauh.
Di dalam kitab ‘Awariful Ma’arif ada dinyatakan bahawa di zaman
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam,
Hadhrat Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq dan Hadhrat Sayyidina ‘Ali Ibni
Abi Talib Radhiyallahu ‘Anhuma telah menghidupkan perhimpunan
jemaah-jemaah dimana upacara Bai’ah dilakukan dan majlis-majlis zikir pun turut diadakan.
Tariqat menurut pengertian bahasa bererti jalan, aliran, cara, garis,
kedudukan tokoh terkemuka, keyakinan, mazhab, sistem kepercayaan dan
agama. Berasaskan tiga huruf iaitu huruf Ta, Ra dan Qaf. Ada Masyaikh
yang menyatakan bahawa huruf Ta bererti Taubat, Ra bererti Redha dan Qaf
bererti Qana’ah. Lafaz jamak bagi Tariqat ialah Taraiq atau Turuq yang
bererti tenunan dari bulu yang berukuran 4 hingga 8 hasta dan
dipertautkan sehelai demi sehelai. Tariqat juga bererti garisan pada
sesuatu seperti garis-garis yang terdapat pada telur dan menurut
Al-Laits Rahmatullah ‘alaih, Tariqat ialah tiap garis di atas tanah,
atau pada jenis-jenis pakaian.
Ijasah Syeikh dalam silsilah tasawuf:
Dalam tasawuf, seperti dalam setiap disiplin Islam yang serius
seperti fiqh, tajwid, dan hadis, seorang murid harus memiliki master
atau 'syekh' dari siapa mengambil pengetahuan, orang yang dirinya telah
diambil dari master, dan begitu pada, dalam rantai master terus kembali
kepada Nabi (sallallahu `alaihi wa sallam) yang adalah sumber segala
pengetahuan Islam. Dalam tradisi Sufi, ini berarti tidak hanya bahwa
Syekh ini telah bertemu dan mengambil tarekat dari master, tetapi bahwa
guru selama hidupnya telah secara eksplisit dan diverifikasi
diinvestasikan murid - baik secara tertulis atau di depan sejumlah saksi
- untuk mengajarkan jalan spiritual sebagai master berwenang (murshid
ma'dhun) untuk generasi murid penerus.
Silsilah tersebut transmisi dari garis lurus dari master adalah salah
satu kriteria yang membedakan jalan sufi yang benar 'berhubungan'
(tarekat muttasila), dari jalan 'diputus' tidak otentik atau, (tarekat
munqati'a). Pemimpin jalan yang diputus bisa mengklaim sebagai syekh
berdasarkan izin yang diberikan oleh Syeikh dalam keadaan diverifikasi
pribadi atau lainnya, atau oleh seorang tokoh yang telah meningal dunia
ini, seperti salah satu dari orang soleh atau Nabi sendiri (sallallahu
`alaihi wa sallam), atau dalam mimpi, dan sebagainya. Praktek ini hanya
"menghangatkan hati" (biha yusta'nasu) tetapi tidak memenuhi kondisi
tasawuf yang seorang Syekh harus memiliki otorisasi ijazah
yang jelas menghubungkan dia dengan Nabi (sallallahu `alaihi wa
sallam), salah satu yang bisa diverifikasi oleh orang lain daripada
dirinya sendiri. Banyak kebohongan diberitahu oleh orang-orang, dan
tanpa otorisasi atau ijazah yang bisa diverifikasi oleh publik, tarekat
akan dikompromikan oleh mereka.
Tariqat Naqshbandiyah/Naqsyabandiyah
Merupakan salah satu tarekat sufi yang paling luas penyebaran nya, dan terdapat banyak di wilayah Asia Muslim serta Turki, Bosnia-Herzegovina, dan wilayah Dagestan, Russia.
Bermula di Bukhara pada akhir abad ke-14,
Naqsyabandiyah mulai menyebar ke daerah-daerah tetangga dunia Muslim
dalam waktu seratus tahun. Perluasannya mendapat dorongan baru dengan
munculnya cabang Mujaddidiyah, dinamai menurut nama Syekh Ahmad Sirhindi Mujaddidi Alf-i Tsani ("Pembaru Milenium kedua"). Pada akhir abad ke-18, nama ini hampir sinonim dengan tarekat tersebut di seluruh Asia Selatan, wilayah Utsmaniyah, dan sebagian besar Asia Tengah.
Ciri yang menonjol dari Tarekat Naqsyabandiyah adalah diikutinya
syari'at secara ketat, keseriusan dalam beribadah menyebabkan penolakan
terhadap musik dan tari[rujukan?], serta lebih mengutamakan berdzikir dalam hati, dan kecenderungannya semakin kuat ke arah keterlibatan dalam politik (meskipun tidak konsisten).[rujukan?]
Kata Naqsyabandiyah/Naqsyabandi/Naqshbandi نقشبندی berasal dari Bahasa Arab iaitu Murakab Bina-i dua kalimah Naqsh dan Band yang bererti suatu ukiran yang terpateri, atau mungkin juga dari Bahasa Persia, atau diambil dari nama pendirinya yaitu Baha-ud-Din Naqshband Bukhari.
Sebagian orang menerjemahkan kata tersebut sebagai "pembuat gambar",
"pembuat hiasan". Sebagian lagi menerjemahkannya sebagai "Jalan Rantai",
atau "Rantai Emas". Perlu dicatat pula bahwa dalam Tarekat
Naqsyabandiyah, silsilah spiritualnya kepada Nabi Muhammad adalah
melalui khalifah Hadhrat Sayyidina Abu Bakar Radhiyallahu 'Anhu,
sementara kebanyakan tarekat-tarekat lain silsilahnya melalui khalifah
Hadhrat Sayyidina Ali bin Abu Thalib Karramallahu Wajhahu.
'idhznya Yang Berke'== PENDIRI TARIQAT NAQSHBANDIYAH == BELIAU adalah Imam Tariqat Hadhrat Khwajah Khwajahgan Sayyid Shah
Muhammad Bahauddin Naqshband Al-Bukhari Al-Uwaisi Rahmatullah ‘alaih,
dilahirkan pada bulan Muharram tahun 717 Hijrah bersamaan 1317 Masihi
iaitu pada abad ke 8 Hijrah bersamaan dengan abad ke 14 Masihi di sebuah
perkampungan bernama Qasrul ‘Arifan berdekatan Bukhara. Ia menerima
pendidikan awal Tariqat secara Zahir dari gurunya Hadhrat Sayyid
Muhammad Baba As-Sammasi Rahmatullah ‘alaih dan seterusnya menerima
rahsia-rahsia Tariqat dan Khilafat dari Syeikhnya, Hadhrat Sayyid Amir
Kullal Rahmatullah ‘alaih. Ia menerima limpahan Faidhz dari Hadhrat Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menerusi Hadhrat
Khwajah Khwajahgan ‘Abdul Khaliq Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih yang
telah 200 tahun mendahuluinya secara Uwaisiyah.
Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata: Pada suatu hari aku
dan sahabatku sedang bermuraqabah, lalu pintu langit terbuka dan
gambaran Musyahadah hadir kepadaku lalu aku mendengar satu suara
berkata, “Tidakkah cukup bagimu untuk meninggalkan mereka yang lain dan
hadir ke Hadhrat Kami secara berseorangan?”
Suara itu menakutkan daku hingga menyebabkan daku lari keluar dari
rumah. Daku berlari ke sebuah sungai dan terjun ke dalamnya. Daku
membasuh pakaianku lalu mendirikan Solat dua raka’at dalam keadaan yang
tidak pernah daku alami, dengan merasakan seolah-olah daku sedang
bersalat dalam kehadiranNya. Segala-galanya terbuka dalam hatiku secara
Kashaf. Seluruh alam lenyap dan daku tidak menyedari sesuatu yang lain
melainkan bersalat dalam kehadiranNya.
Aku telah ditanya pada permulaan penarikan tersebut, “Mengapa kau ingin memasuki jalan ini?”
Aku menjawab, “Supaya apa sahaja yang aku katakan dan kehendaki akan terjadi.”
Aku dijawab, “Itu tidak akan berlaku. Apa sahaja yang Kami katakan dan apa sahaja yang Kami kehendaki itulah yang akan terjadi.”
Dan aku pun berkata, “Aku tidak dapat menerimanya, aku mesti
diizinkan untuk mengatakan dan melakukan apa sahaja yang aku kehendaki,
ataupun aku tidak mahu jalan ini.”
Lalu daku menerima jawapan, “Tidak! Apa sahaja yang Kami mahu ianya
diperkatakan dan apa sahaja yang Kami mahu ianya dilakukan itulah yang
mesti dikatakan dan dilakukan.”
Dan daku sekali lagi berkata, “Apa sahaja yang ku katakan dan apa sahaja yang ku lakukan adalah apa yang mesti berlaku.”
Lalu daku ditinggalkan keseorangan selama lima belas hari sehingga
daku mengalami kesedihan dan tekanan yang hebat, kemudian daku mendengar
satu suara, “Wahai Bahauddin, apa sahaja yang kau mahukan, Kami akan
berikan.”
Daku amat gembira lalu berkata, “Aku mahu diberikan suatu jalan
Tariqat yang akan menerajui sesiapa jua yang menempuhnya terus ke
Hadhrat Yang Maha Suci.” Dan daku telah mengalami Musyahadah yang hebat
dan mendengar suara berkata, “Dikau telah diberikan apa yang telah dikau
minta.”
Beliau telah menerima limpahan Keruhanian dan prinsip dasar Tariqat
Naqshbandiyah dari Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq Al-Ghujduwani
Rahmatullah ‘alaih yang terdiri dari lapan perkara iaitu:
Yad Kard, Baz Gasyt, Nigah Dasyat, Yad Dasyat, Hosh Dar Dam, Nazar Bar Qadam, Safar Dar Watan, Khalwat Dar Anjuman. Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah menambah tiga lagi prinsip menjadikannya sebelas yaitu:
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata, “Jalan
Tariqat kami adalah sangat luarbiasa dan merupakan ‘Urwatil Wutsqa
(Pegangan Kukuh), dengan berpegang teguh secara sempurna dan menuruti
Sunnah Baginda Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan Para Sahabat
Radhiyallahu ‘Anhum Ajma’in. Mereka telah membawa daku ke jalan ini
dengan Kekurniaan. Dari awal hingga ke akhir daku hanya menyaksikan
Kekurniaan Allah bukan kerana amalan. Menerusi jalan Tariqat kami,
dengan amal yang sedikit, pintu-pintu Rahmat akan terbuka dengan
menuruti jejak langkah Sunnah Baginda Rasulullah Sallahllu ‘Alaihi
Wasallam.”
Hadhrat Shah Naqshband Rahmatullah ‘alaih mempunyai dua orang
Khalifah besar iaitu Hadhrat Khwajah ‘Alauddin ‘Attar Rahmatullah ‘alaih
dan Hadhrat Khwajah Muhammad Parsa Rahmatullah ‘alaih, pengarang kitab
Risalah Qudsiyyah.
Dia adalah ibarat lautan ilmu yang tak bertepi dan dianugerahkan
dengan mutiara-mutiara hikmah dari Ilmu Laduni. Dia menyucikan hati-hati
manusia dengan lautan amal kebaikan. Dia menghilangkan haus sekelian
Ruh dengan air dari pancuran Ruhaniahnya. Dia amat dikenali oleh sekelian penduduk di langit dan di bumi. Dia
ibarat bintang yang bergemerlapan yang dihiasi dengan mahkota petunjuk.
Dia mensucikan Ruh-Ruh manusia tanpa pengecualian menerusi napasnya yang
suci. Dia memikul cahaya Kenabian dan pemelihara Syari’at Muhammadiyah
serta rahsia-rahsia MUHAMMADUR RASULULLAH.
Cahaya petunjuknya menerangi segala kegelapan kejahilan Raja-raja dan
orang awam sehingga mereka pun datang berdiri di pintu rumahnya. Cahaya
petunjuknya juga meliputi seluruh Timur dan Barat, Utara dan Selatan.
Dia adalah Ghauts, Sultanul Auliya dan rantai bagi sekelian permata
Ruhani. Semoga Allah Merahmatinya Dan Mengurniakan Limpahan Fakalan Kepada Kita. Amin.
Khususon Tariqat Naqsyabandiyah
HADHRAT Imam Rabbani Mujaddid Alf Tsani Syeikh Ahmad Faruqi Sirhindi
Rahmatullah ‘alaih yang merupakan salah seorang dari Para Masyaikh
Akabirin Naqshbandiyah telah berkata di dalam surat-suratnya yang
terhimpun di dalam Maktubat Imam Rabbani, “Ketahuilah bahawa Tariqat
yang paling Aqrab dan Asbaq dan Aufaq dan Autsaq dan Aslam dan Ahkam dan
Asdaq dan Aula dan A’la dan Ajal dan Arfa’ dan Akmal dan Ajmal adalah
Tariqah ‘Aliyah Naqshbandiyah, semoga Allah Ta’ala mensucikan roh-roh
ahlinya dan mensucikan rahsia-rahsia Para Masyaikhnya. Mereka mencapai
darjat yang tinggi dengan berpegang dan menuruti Sunnah Baginda Nabi
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan menjauhkan dari perkara Bida’ah serta
menempuh jalan Para Sahabat Radhiyallahu ‘Anhum. Mereka berjaya mencapai
kehadiran limpahan Allah secara berterusan dan syuhud serta mencapai
maqam kesempurnaan dan mendahului mereka yang lain.”
Adapun Hadhrat Imam Rabbani Mujaddid Alf Tsani Rahmatullah ‘alaih
telah menerangkan kelebihan dan keunggulan Tariqah Naqshbandiyah dengan
beberapa lafaz yang ringkas dan padat adalah menerusi pengalaman
keruhaniannya. Ia merupakan seorang pembaharu agama (Mujaddid/Reformer)
pada abad ke 11 Hijrah. Sebelum beliau menerima Silsilah Naqshbandiyah
beliau telah menempuh beberapa jalan Tariqat seperti Chishtiyah,
Qadiriyah, Suhrawardiyah, Kubrawiyah dan beberapa Tariqat yang lain
dengan cemerlang serta memperolehi Khilafah dan Sanad Ijazah. Ia telah
menerima Tariqat Silsilah ‘Aliyah Khwajahganiyah Naqshbandiyah dari
gurunya Hadhrat Khwajah Muhammad Baqi Billah Rahmatullah ‘alaih.
Beliau telah berpendapat bahawa dari kesemua jalan Tariqat, yang
paling mudah dan paling berfaedah adalah Tariqat Naqshbandiyah dan telah
memilihnya serta telah menunjukkan jalan ini kepada para penuntut
kebenaran.
“Allahumma Ajzahu ‘Anna Jaza An Hasanan Kafiyan Muwaffiyan Li Faidhanihil Faidhi Fil Afaq”
Terjemahan: “Wahai Allah, kurniakanlah kepada kami kurnia yang baik,
cukup lagi mencukupkan dengan limpahan faidhznya yang tersebar di Alam
Maya.”
Hadhrat Shah Bahauddin Naqshband Bukhari Rahmatullah ‘alaih telah
bersujud selama lima belas hari di hadapan Allah Subhanahu Wa Ta’ala
dengan penuh hina dan rendah diri, berdoa memohon kepada Allah Subhanahu
Wa Ta’ala agar ditemukan dengan jalan Tariqat yang mudah dan senang
bagi seseorang hamba bagi mencapai Zat Maha Esa. Allah Subhanahu Wa
Ta’ala telah mengkabulkan doanya dan menganugerahkan Tariqat yang khas
ini yang masyhur dengan nisbat Naqshband atau digelar Naqshbandiyah.
Naqsh bererti lukisan, ukiran, peta atau tanda dan Band pula bererti
terpahat, terlekat, tertampal atau terpateri. Naqshband pada maknanya
bererti “Ukiran yang terpahat” dan maksudnya adalah mengukirkan kalimah
Allah Subhanahu Wa Ta’ala di hati sanubari sehingga ianya benar-benar
terpahat di dalam pandangan mata hati yakni pandangan Basirah. Adalah
dikatakan bahawa Hadhrat Shah Naqshband tekun mengukirkan Kalimah Allah
di dalam hatinya sehingga ukiran kalimah tersebut telah terpahat di
hatinya. Amalan zikir seumpama ini masih diamalkan dalam sebilangan
besar Tariqat Naqshbandiyah iaitu dengan menggambarkan Kalimah Allah
dituliskan pada hati sanubari dengan tinta emas atau perak dan
membayangkan hati itu sedang menyebut Allah Allah sehingga lafaz Allah
itu benar-benar terpahat di lubuk hati.
Silsilah ‘Aliyah Naqshbandiyah ini dinisbatkan kepada Hadhrat
Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu ‘Anhu yang mana telah
disepakati oleh sekalian ‘Ulama Ahlus Sunnah Wal Jama’ah sebagai
sebaik-baik manusia sesudah Para Nabi ‘Alaihimus Solatu Wassalam. Asas
Tariqat ini adalah seikhlas hati menuruti Sunnah Nabawiyah dan
menjauhkan diri dari segala jenis Bida’ah merupakan syarat yang lazim.
Tariqat ini mengutamakan Jazbah Suluk yang mana dengan berkat
Tawajjuh seorang Syeikh yang sempurna akan terhasillah kepada seseorang
penuntut itu beberapa Ahwal dan Kaifiat yang dengannya Zauq dan Shauq
penuntut itu bertambah, merasakan kelazatan khas zikir dan ibadat serta
memperolehi ketenangan dan ketenteraman hati. Seseorang yang mengalami
tarikan Jazbah disebut sebagai Majzub.
Dalam Tariqat Naqshbandiyah ini, penghasilan Faidhz dan peningkatan
darjat adalah berdasarkan persahabatan dengan Syeikh dan Tawajjuh
Syeikh. Bersahabat dengan Syeikh hendaklah dilakukan sebagaimana Para
Sahabat berdamping dengan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Sallallahu
‘Alaihi Wasallam. Murid hendaklah bersahabat dengan Syeikh dengan penuh
hormat. Sekadar mana kuatnya persahabatan dengan Syeikh, maka dengan
kadar itulah cepatnya seseorang itu akan berjalan menaiki tangga
peningkatan kesempurnaan Ruhaniah. Kaedah penghasilan Faidhz dalam
Tariqat ini adalah sebagaimana Para Sahabat menghadiri majlis Hadhrat
Baginda Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.
Dengan hanya duduk bersama-sama menghadiri majlis Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam yang berkat dengan hati yang
benar dan ikhlas serta penuh cinta biarpun hanya sekali, orang yang
hadir itu akan mencapai kesempurnaan iman pada maqam yang tertinggi.
Begitulah keadaannya apabila seseorang itu hadir dan berkhidmat dalam
majlis Hadharat Naqshbandiyah, dengan hati yang benar dan ikhlas, orang
yang hadir itu akan dapat merasakan maqam Syuhud dan ‘Irfan yang hanya
akan diperolehi setelah begitu lama menuruti jalan-jalan Tariqat yang
lain. Kerana itulah Para Akabirin Naqshbandiyah Rahimahumullah mengatakan
bahawa, “Tariqat kami pada ‘Ain hakikatnya merupakan Tariqat Para
Sahabat”. Dan dikatakan juga, “Dar Tariqah Ma Mahrumi Nest Wa Har Keh Mahrum
Ast Dar Tariqah Ma Na Khwahad Aamad.” Yang bermaksud, “Dalam Tariqat
kami sesiapa pun tidak diharamkan dan barangsiapa yang telah diharamkan
dalam Tariqat kami pasti tidak akan dapat datang.”
Yakni "barangsiapa yang menuruti Tariqat kami, dia takkan diharamkan
dari menurutinya dan barangsiapa yang Taqdir Allah semenjak azali lagi
telah diharamkan dari menuruti jalan ini, mereka itu sekali-kali takkan
dapat menurutinya."
Di dalam Tariqat Naqshbandiyah, Dawam Hudhur dan Agahi (sentiasa
berjaga-jaga) menduduki maqam yang suci yang mana di sisi Para Sahabat
Ridhwanullah ‘Alaihim Ajma’in dikenali sebagai Ihsan dan menurut istilah
Para Sufiyah disebut Musyahadah, Syuhud, Yad Dasyat atau ‘Ainul
Yaqin. Ianya merupakan hakikat:
“Bahwa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat Nya”.
Tokoh Tariqat Naqsyabandiyah di Indonesia
1. Hadrat Syech Ahmad Shohibulwafa Tajjul Ariefin (Abah Anom) Ibni
Sayyidii Syech Abdullah Mubarok bin Nur Muhammad (Abah Sepuh) Nulinggih
di Patapan Kajembaran Rahmaniyah Suryalaya Pagerageung Tasikmalaya Jawa Barat Indonesia
2. 'Yang di muliakan Allah Tuan Guru Dr Syekh Salman Daim'
Mursyid Tareqat Naqsbandiyah Alkholidiyah Jalaliyah Bandr Tinggi
Sumatera Utara Indonesia
3. Tn Guru SM Karimuddin, Mursyid Pondok
Pesantren Darul Hikmah Bahjoga 4. KH Muhammad Arifin Syah MPd, Mursyid
pondok pesantren Nurul Hidayah, Sibargot. 5. SM Andra Najmu
Assyihab,Pimpinan pondok pesantren Darul Maimanah,Manuk dadali,
Sibolga..
( artikel ini adalah kutipan langsung dari wikipedia)
Penjelasan lengkap selanjutnya mengenai ajaran-ajaran tarekat / tasauf dan lengkap dengan silsilah para syeikh dapat dibaca di wikipedia
Tidak ada komentar:
Posting Komentar